בין אבני היסוד של הקידום האורגני הוא בניית פרופיל קישורים. פרופיל קישורים איכותי לא רק שמסייע בשיפור של האתר שלכם במנוע החיפוש, אלא הוא גם מחזק את המוניטין של האתר שלכם. תבינו, אתר זה כמו גוף האדם, קישורים זה כמו הדם שזורם אליו (האמת שככה לימדו אותי בעבר, האמת? תפס אותי חזק). ובכל זאת, איך זה בעצם עובד? למה זה טוב ואיך זה עוזר? מאיפה בכלל מתחילים? איך יוצרים אסטרטגיה טובה ולאילו דברים חשוב לשים לב? האם יש כלים מיוחדים שניתן לבצע בהם שימוש? מיד ניתן מענה מקיף על כל השאלות.
מה זה אופסייט (Offsite)?
אופסייט למעשה מתייחס לפעולות שמבצעים מחוץ לאתר, זאת על מנת לשפר את המיקום של האתר במנועי החיפוש. בין המרכיבים החשובים באסטרטגיית אופסייט (Offsite SEO) הוא בניית פרופיל קישורים. פרופיל זה מורכב ממגוון קישורים המגיעים מאתרים אחרים, כלומר קישורים חיצוניים שהם לא האתר שלכם והם מפנים אל האתר שלכם.
איך בונים פרופיל קישורים טוב?
בנייה איכותית של פרופיל קישורים טוב מתחילה קודם כל בתכנון אסטרטגיה מוקפדת שמתמקדת בעיקר באיכות. מהם העקרונות שתוכלו ליישם?
- מיקוד באיכות, לא בכמות – במקום שתנסו להשיג כמה שיותר קישורים (זה לא בהכרח דבר טוב), עדיף שתתמקדו יותר בקישורים מאתרים אמינים ובעלי Page Authority גבוה. קישורים כאלה יכולים להעביר לאתר שלכם ערך אמיתי ולשפר את המוניטין של האתר בעיני מנועי החיפוש.
- גיוון באנקור טקסט שלכם – אם האנקור שלכם לא ישתנה, יהיה קבוע, למשל האנקור "כלי לתכנון מילות מפתח" בכל אחד מהקישורים, זה הרי לא יהיה טבעי, נכון? תבינו, מנועי החיפוש בוחנים גם את הטקסט שבו אתם משתמשים לקישור שלכם – שימוש חוזר באנקורים זהים עשוי לגרוםם לחשדנות. על מנת להימנע ככל היותר מספאם, מומלץ לגוון את האנקור שלכם לתוכן הדף שאליו מפנים.
- שימוש נכון בקישורי Follow / Nofollow –
- קישורי Follow – אלו הם קישורים חשובים בפרופיל הקישורים שלכם, אלו הקישורים שמעבירים כוח לאתר שלכם מאתר אחר שנתן לכם את הקישור (Link Juice).
- קישורי Nofollow – אלו הם קישורים המשמשים לאיזון, הם מגנים עליכם מפני חשש לפרופיל שאינו טבעי. כאשר מגדירים קישור על Nofollow הרי שלא עובר כוח מאתר אחר לאתר שלכם (ולהיפך).
- קישורים רלוונטיים – יוצרים קישורים? בידקו שהקישורים משתייכים לתחום הפעילות שלכם. למשל, אם האתר שלכם עוסק בתחום קידום אתרים לעסקים קטנים, קישורים מתוך אתרי שיווק / דיגיטל בתחום יהיו יותר אפקטיביים מאשר קישורים מאתרים אקראיים.
- תוכן איכותי – צרו תוכן בעל ערך שמוביל בצורה טבעית לקישורים הנכנסים. עמודים כמו למשל מחקרים, מדריכים ומאמרים מקצועיים מגבירים את הסיכוי שאחרים יקשרו אליכם בצורה אורגנית.
אסטרטגיית קישורים – למה זה חשוב?
אסטרטגיית קישורים היא נדבך די חשוב (ואפילו קריטית) בהצלחה של כל נושא קידום אתרים במנועי החיפוש. מהן הסיבות לכך?
השפעה על מיקומים / דירוג בגוגל
קישורים שנכנסים לאתר שלכם מאתרים איכותיים, מאותתים לגוגל שהאתר שלכם רלוונטי ואמין. לגוגל יש אלגוריתם דירוג שמסתכל גם על פרופיל הקישורים של האתרים על מנת לקבוע את הדירוג במנוע החיפוש (בין היתר). חשוב שתיצרו לעצמכם אסטרטגיה נכונה, כך תוכלו להבטיח שהקישורים שמפנים לאתר שלכם יגיעו ממקורות בעלי ערך, מה שלאורך זמן ישפר את הדירוג שלכם (אך לא רק).
סמכותיות ואמינות
קישורים המגיעים מאתרים אמינים ומוכרים מגבירים את הסמכות של האתר שלכם בעיני המשתמשים ובעיני גוגל. כך לדוגמה, שילוב של קישורים דרך כתיבת תכנים לקידום אורגני או למשל פרסום באתרים מוכרים, יכול לגרום למנוע החיפוש להעריך את האתר שלכם ליותר סמכותי בתחומו.
גיוון במקורות הקישורים שלכם
בניית פרופיל קישורים בצורה טבעית היא גם על ידי ריבוי מקורות הקישורים, על ידי שימוש במגוון טכניקות, כמו למשל בניית קישורים דרך רשתות חברתיות, מאמרי אורח, החלפת קישורים, קמפיינים, אלו עשויים לשפר את התוצאות. מה גם שהגיוון מגן מפני "סנקציות" שלפעמים עשויות להתרחש אם הקישורים לא נראים טבעיים.
ניהול המוניטין
קישורים מאתרים נכונים וטובים, יכולים לסייע רבות – ניתן להשתמש בכל מיני כלים, כמו למשל גוגל אנליטיקס 4 (GA4) על מנת לבצע מעקבים אחרי ביצועים, כך שתוכלו לאתר את קהל היעד שיותר מתאים לכם ובכך גם לנהל ולמטב בצורה נכונה וטובה יותר את הקישורים שלכם.
איך יוצרים קישור לאתר?
יצירה של קישורים איכותיים מהווה חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית בניית פרופיל קישורים בצורה נכונה ואפקטיבית. יש כמה דרכים ליצור קישורים לאתר שלכם:
החלפת קישורים
שיטה מאוד נפוצה ומוכרת. החלפת קישורים עם אתרים אחרים, זוהי בהחלט דרך נפוצה והיא מתבצעת כאשר שני אתרים מסכימים לבצע החלפה של קישור מאתר אחד לאתר אחר, בתמורה לקבלת ערך מוסף לשני הצדדים. חשוב שתשימו לב ותבדקו שהאתר שאתם מבצעים איתו החלפה של קישורים חיצוניים (עבודת אופסייט) אכן רלוונטי לתחום הפעילות שלכם על מנת למנוע השפעה שלילית על פרופיל הקישורים שלכם.
קניית קישורים
קניית קישורים עשויה להיות קצת שנויה במחלוקת, אך יחד עם זאת מדובר על שיטה נפוצה. מצד אחד, קישור מאתר חזק, איכותי ומוביל, יכול לשפר את הדירוג שלכם בצורה טובה. ישנם לא מעט בעלי עסקים שרוכשים קישורים באתרים חזקים כמו למשל וואלה, YNET, כלכליסט ואחרים, על מנת לחזק את האתר שלהם ואת המוניטין. יחד עם זאת, שימו לב שהקישור רלוונטי לכם, האנקור טוב והתוכן טוב.
בניית קישורים
כאן למשל, מדובר על שיטה שמתמקדת בפנייה יזומה לאתרים רלוונטיים על מנת לשכנע אותם להוציא קישור לאתר שלכם. במרבית המקרים הפנייה מתבססת על תוכן שכבר קיים באתר שלכם. לדוגמה, אם כתבתם מאמר מקיף כזה או אחר, תוכלו לפנות לאתרים שמפעילים בלוגים או פורומים בתחום למשל, ולבקש מהם להוציא קישור למאמר שלכם.
רישום לאתרי אינדקס
עוד שיטה נפוצה, בעיקר בנישות מסויימות (כמו למשל עורכי דין) היא שיטת רישום לאינדקסים למיניהם, כמו למשל מדריכים עסקיים, אינדקסים אזוריים ועוד. זוהי בהחלט דרך קלה ומהירה (לרוב) בשיפור של פרופיל הקישורים שלכם. מומלץ לבחור אינדקסים מובילים ואמינים, וכן גם יש להימנע מאינדקסים שהם באיכות נמוכה, הם יכולים להזיק לדירוג של האתר שלכם.
שימוש באתרי תמיכה
קודם כל, מה הם בכלל אתרי תמיכה? מדובר על אתרים קטנים שאתם יוצרים / שולטים בהם, כאשר התפקיד שלהם הוא חיזוק של האתר המרכזי שלכם. באתרי התמיכה ניתן להעלות תוכן הכולל קישורים לאתר הרלוונטי – זו גם בין השיטות הנפוצות בקרב מקדמי אתרים, שיטה יעילה.
איך נראה קישור בעיני גוגל (ובאופן כללי)?
מנועי החיפוש בוחנים היטב קישורים בהתאם למספר מדדים עיקריים שמסייעים להם בהערכה לאיכות ורלוונטיות. כדאי שתכירו את הפרמטרים החשובים שבהם:
DR (Domain Rating)
דירוג דומיין (DR) הוא מדד חשוב שמציג את הסמכות הכללית של הדומיין שמפנה אליכם. ככל שיש דירוג יותר גבוה, זה מעיד על אתר אמין ובעל מוניטין.
Referring Domains
מספר הדומיינים שמפנים לאתר שלכם (Referring Domains), זה בעצם מעיד על הפופולריות של האתר שלכם לכאורה. ככל שיש מספר יותר גבוה של דומיינים ייחודיים המפנים לאתרף הרי שגוגל מעריכה אותם, במיוחד אם הם מגיעים מתחומים רלוונטיים ומגוונים לתחום העיסוק.
Page Authority
סמכות העמוד (Page Authority) יותר מתמקדת באיכות של העמוד הספציפי שמקשר לאתר שלכם ולא רק בדומיין כולו.
Anchor Text
אנקור טקסט הוא הטקסט שממנו יוצא קישור. מומלץ שהטקסט יהיה רלוונטי לתוכן אליו הוא מפנה, אנקור טבעי. על ידי שימוש באנקור, מנועי החיפוש מבינים יותר טוב את הקשר הקישור.
מהם הכלים הכי מומלצים ליצירת פרופיל קישורים?
חלק חשוב מאסטרטגיה טובה של בניית פרופיל קישורים איכותי הוא גם השימוש בכלים מתקדמים. הנה כמה כלים שיוכלו לעזור לכם בתכנון, ניתוח ואופטימיזציה של הקישורים שלכם:
- גוגל סרץ' קונסול (Google Search Console) – קודם כל זה כלי חינמי. למה לא להנות מכל הטוב הזה? על ידי שימוש בכלי הזה, גוגל מאפשר לכם לבדוק מהם האתרים שמקשרים לאתר שלכם ובהתאם לכך גם לנתח את איכותם של הקישורים. על ידי שימוש ב-GSC תוכלו לקבל מידע על כמות הקישורים, אנקורים, עמודים נפוצים שמקבלים קישורים ועוד.
- הכלי AHRef – בין הכלים החשובים והחזקים ביותר בעולם הקידום הוא AHRef. הכלי הזה מאפשר ניתוח של דירוג הדומיינים שמקשרים אליכם, זיהוי קישורים שבועים לצד ביצוע השוואת פרופיל הקישורים שלכם לפרופיל הקישורים של המתחרים שלכם. בנוסף לכך, ניתן להשתמש בכלי על מנת לזהות הזדמנויות חדשות לבניית קישורים על ידי ניתוח מעמיק בכלי.
- הכלי SEMRush – גם זה בין הכלים החשובים והחזקים ביותר בעולם הקידום, בו משתמשים לצורך מעקב אחר מתחרים ולזיהוי של תוכן שמושך באופן טבעי קישורים. הכלי מספק נתונים על אסטרטגיות קישור של מתחרים, מציע רעיונות לשיפור הפרופיל ועוד.
שאלות נפוצות
מה הקשר בין E-E-A-T לבין פרופיל קישורים?
מדד ה-E-E-A-T, כלומר ניסיון (Experience), מומחיות (Expertise), סמכותיות (Authoritativeness), אמינות (Trustworthiness) – זהו מדד בו גוגל משתמשת על מנת להעריך את אמינות האתרים ואיכות התוכן. קישורים שיוצאים לאתר והם מגיעים מאתרים אמינים ובעלי סמכותיות גבוהה, מחזקים את תפיסת האתר כגורם מהימן ומקצועי, מה שמשפר את הציון שלכם ומסייע בקידום של האתר שלכם.
מהם קישורי UGC ו-Sponsored?
- UGC (User Generated Content): קישורים שנוצרים על ידי משתמשים בפורומים, בלוגים או פלטפורמות אחרות.
- Sponsored: קישורים מסומנים ככאלה בתמורה לתשלום או שיתופי פעולה מסחריים.